konstig?

igår kväll låg jag och funerade på vad jag skulle skriva i mitt nästa inlägg och kom på en sak som jag vill berätta. jag ska berätta om alla mina tics. nästan alla har ju tics, men jag törs säga att jag slår er alla i antalet tics. så förbered er på ett långt inlägg med en massa tics, som jag MÅSTE göra.
som tur är har jag nästan bara tics hemma, vilket jag är glad över. när jag kommer inanför dörren måste jag rätta till en duk osm ligger på en byrå i hallen, den får inte sitt fast i lådorna. s det måste jag rätta till varje gång den är i vägen. nu har nån smart person här hemma vikt upp duken så nu är det problemet över. men jag måste ändå se till att lådorna är stängda. i köket måste jag sedan ändra datumen på två almenackor jag som och syrran gjort. sedan är det micron. där måste jag sätta locket i micron på rätt plats. sen drar jag rätt snurran som man ställer in tiden på, den snurran måste peka uppåt. sen måste jag ställa timern på 00:00, varje gång. en gång ställde jag den på 0 fast den var igång. pappa blev inte allt för glad kan jag säga. sen måste jag rätta till ALLA mattfransar i hela huset, ingen får ligga fel. sedan komemr vi till badrummet där nere. där finns det en sorts pinne som man har toarullarna på, där det står leksand stars på vilken jag gjort själv. den lilla skylt det står leksand på måste peka åt rätt håll. sedan måste vågen stå på rätt plats också. och ALLA luckor i huset måste vara stängda. är dem lite på glänt känns det inte bra. det händer även att jag stänger luckor hos mina vänner också. sedan kommer vi till övervåningen. där måste alla stolar och fåtöljen stå på en speciell plats. på toaletten måste toapappret på rullen hänga lite över själva hållaren. det är lite svårt att förklara men umgefär så är det. sedan måste mina tandborste stå på en speciell plats. det kan bli problem ibland eftersom syrran och jag delar mugg till tandborstarna. så det måste jag ändra ganska ofta, eftersom hon flyttar på saker. sedan måste alla datastolar stå på rätt plats och mot ett visst håll. sedan är det dem där "rullarna" som själva sitsen sitter på. dem måste passa in i ställningen dem ska vara i. också mycket svårt att förklara för jag ve tinte vad det heter, men jag kan visa om det är så. sedan, varje gång jag använder datorn, måste jag göra allt i en viss ordning. det gäller även tv:n i mitt rum. varje gång någon använt den måste jag sätta på den och ändra först till kanal 3, sedan till kanal 4, och sedan till kanal 3. sen måste volymen ändras. först sätter jag på volym 9, sedan på volym 10. sen kan jag stänga av tv:n. detta gäller även om volymen redan står på 10. sedan måste dosorna ligga på sin plats. garderobsdörren i mitt rum måste vara stängd, och nyckelbandet på baksidan av dörren till mitt rum måste ligga rätt. rullgardinen är ännu ett stort problem för mej. snöret som man drar i måste ligga på en viss sida om lampan i fönstret och ploppen som sitter längst ner måste peka åt ett speciellt håll. nu har ploppen ramlat av, så nu har jag inte det problemet längre iaf. jag måste titta under sängen varje dag innan jag somnar, och lukta på ett ljus som jag en gågn fått av levin. sen måste mina tofflor stå på sin plats, och mattan måste ligga åt rätt håll och på sin plats. det får intev ara snett. sedan måste jag rätta till en stor kudde jag har längst ner på sängen. dragkedjan på den måste peka åt rätt håll. sedan måste jag kolla att måbilen är av och att jag ställt klockan ett antal gånger innan jag kan släcka. även där uppstår ett problem. då måste jag känna så att knapparna sitter rätt och är ihoptryckta. allt detta kanske verkar jobbigt, men det är bara rutiner. jag lider inte av det. det jag verkligen lider av är när jag ser en text eller en klocka någonstans. varje litet ord jag ser, måste jag kolla vilken bokstav som är i mitten och hur många vokaler och konsonanter det är på varje sida. sedan måste jag läsa ordet baklänges. är det flera meningar måste jag även då kolla vilket ord som är i mitten och vilken bokstav. det blir jobbigt i längden. men värst är det med klockor, väckarklockor. jag räknar och lägger ihop siffrorna. står det till ex. 19.12 som klockan är nu, lägger jag ihop det till 31. men det slutar inte där. på väckarklockor är det små streck som bildar siffrorna. jag måste räkna varje streck också. alla detta gör jag om så fprt en minut har gått. är det sekunder räknar jag ner till det slår om och gör om allt igen. men det har blivit rutiner nu, men om det är en klocka på tv:n ber jag mamma eller pappa att ta bort klockan som det går på vår tv. annars blir det svårt för mej att koncentrera mej. jag tror att detta kan ha något att göra med att jag inte hänger med på lektionernna. jag fokuserar på mina tics och hänger inte med i vad som säga. ser jag även någonstans rutor aller något annat måste jag räkna hur många rutor och lägga ihop hur många hörn det är. det blir jobbigt det med i längden. dem andra ticsen tnker jag inte på, men just dessa jag nämnde sist. det skulle jag vilja bli av med. jag har säkert glömt några tics, men just för tillfället kommer jag inte på några fler. jag kan ju alltid återkomma. jag sa till mamma yss att hon skulle ta bort klockan på tv:n och då nämnde jag att det är irriterande med mina tics. hon sa at tdet liknar tourettes syndrom, men jag vet ju själv att jag inte har det. jag har bara kraftiga tvångstankar, men det har jag alltid haft. det har blivit en del av min vardag. men det är klart att det är jobbigt ibland. jag förstår om ni tycker jag är weird nu, men jag väljer att berätta sanningen. och detta går jag igenom, varje dag. jag tror inte alltid att det ska hända något om jag inte gör det, men det har blivit en vana. jag kan inte sluta med det. men jag minns att jag gjorde det ett tag i nian då jag mådde som sömst. men det kom tillbaka sen, och jag hade fortfarande tics men inte lika många. sedan så tor jag alltid att jag ska dö så fort jag sätter mej i en bil eller något annat fordon. men vissa dagar tänker jag inte så mycket på det, jag har vant mej vid det med. men det är klart att det är skrämmande, det är det. jag är konstig helt enkelt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0